T’ai Chi trainen

Wat is T’ai Chi?

T’ai Chi Chuan (Taijiquan) is een Chinese bewegingsleer waarbij je door ronde, vloeiende en harmonieuze bewegingen je lichaam ontwikkelt naar een hoger niveau van gezondheid. Het is meditatief maar beslist niet zweverig. Het is een oefensysteem: je oefent net als met muziek bepaalde bewegingen herhaaldelijk, zodat ze inslijten, je wordt steeds preciezer en krijgt steeds meer flow, focus en rust.

Wat bereik je er mee?

Je innerlijke gezondheid verbetert en je ontwikkelt ook een betere balans: in je voeten/lichaam en in je geest! Onderzoekers van Harvard hebben ontdekt dat mensen die T’ai Chi Chuan beoefenen niet alleen een betere balans hebben: ze vallen minder, hebben hoger welzijn, meer flexibiliteit, minder stress,  en een lagere bloeddruk; ze hebben ook minder zware gezondheidsklachten, zoals hartklachten, dementie, minder pijn bij rheumaklachten en fibromyalgie. Ze concluderen:

‘Everyone can benefit from tai chi practice, no matter what your age or fitness level. ‘ Harvard Healthbeat 20 aug 2019

Zie ook deze link

Chi Kung oefenen -Buitentraining Hitland 2015

Het is een sport die meer biedt dan fysieke fitheid. Je merkt al snel dat je de rust en concentratie meeneemt in je eigen leven– je werkt aan balans in je voeten en in je hoofd;)

Kung: oefenen

Kung betekent oefenen door hard je best te doen. Bij Shui Tai Chi Zuidplas oefenen we bewegingsvormen die vallen onder ‘Chi Kung’: voor gezondheid en ‘T’ai Chi Quan’: bewegingen met martiale insteek. Met deze bewegingsvormen wordt het hele lichaam getraind en worden veel verschillende spiergroepen gebruikt, zie informatie over de lesinhoud. Door intensief en nauwkeurig de bewegingen te studeren, leer je bewust omgaan met je lichaam en geest en worden uw bewegelijkheid en conditie vergroot. Ervaar het zelf en doe eens een proefles mee!

Duo-oefening:  pushing hands – Buitentraining Hitland 2015

T’ai Chi Principes- overal toepasbaar!

In elke beweging zitten een heleboel principes. Een paar voorbeelden:

  • flow,
  • ontspanning,
  • lege geest,
  • rechtop staan,
  • yin en yang, balans
  • geen energie verspillen,
  • verzamelen en richten,
  • aandacht en bewustzijn,
  • luisteren naar en met je lichaam,
  • et cetera.

Deze principes achter de bewegingen zijn tevens bruikbaar in allerhande dagelijkse situaties.

Als je met een ‘lastige’ kassiere aan de stok krijgt in de supermarkt, kun je immers soms ook wel wat balans en ontspanning gebruiken;)

In de Golden Flower stijl wordt veel waarde gehecht aan deze toepasbaarheid – t doel is om door t’ai chi principes toe te passen in je eigen leven je eigen leven gemakkelijker te maken  voor jezelf; logisch toch! Een les heeft daarom meerdere effecten: een direct effect door de training, lekker bewegen maar ook een diepere waarde voor jouw ontwikkeling afhankelijk van wat je bezighoudt. Juist omdat T’ai chi een bewegingsleer is, is het natuurlijk geen leren door discussie of therapiegesprek, je bent juist lekker in beweging met de oefeningen.  En hoe mooi is het als je niet alleen kunt ontspannen in een oefening maar altijd? Min of meer dan;)

We trainen in de Golden Flowerstijl, een moderne stijl, gebaseerd op de Yang stijl. En het uitgangspunt hierbij is ‘leren bewegen als water’, dat past wel bij Zuidplas met de grote rivieren en sloten;) Daarom heet onze school ‘SHUI’, het Chinese woord voor water; lees hier meer daarover.

Pijlers in het systeem

De pijlers in het Golden Flower oefensysteem zijn:

1) Chi Kung(gezondheidsoefeningen voor je houding, adem, reguleren van je energie en verbeteren van circulatie),

2) Vorm(martiale bewegingsets, houdingen wisselen elkaar af),

3) Toepassingen (martiale functies en werking van houdingen en t waarom van de precieze positie van lichaamsdelen),

4) Cultivatie (Mind/energie-oefeningen) en

5) Meditatie (lopend of staand, om jezelf te verzamelen, verstillen, aanwezigheid/bewustzijn vergroten).